fredag 29. juni 2018

Ta knekken på høydeskrekken

Bort med høydetroll! Det er DU som er sjefen.
Dette er et kurs for deg som er redd for høyder eller trenger høydetilvenning. Målet er at du skal håndtere høyde bedre og at høydeskrekken ikke skal stå i veien for drømmene dine.

Du har kanskje opplevd ekle ting i høyden? Kanskje har du prøvd å klatre uten å føle deg trygg i tau og sele. Eller du har gått bratte fjellturer utenfor "komfortsonen" og bare "fått skrekken". Har klatrepartneren eller turvennene dine bidratt til å gjøre høydeskrekken verre ved å utstråle utrygghet? Har du blitt mast på, har du følt at beslutningene har blitt tatt "over ditt hode"? Har turtempoet vært for høyt slik at du ikke har klart å følge med verken fysisk eller mentalt?


Jeg er sikker på at du og jeg skal finne ut av mange mentale "høydefloker" sammen. Vi tar det rolig, ett skritt av gangen. Jeg lover å ikke "pushe" deg, men jeg kommer til å be deg om å prøve. Du må ha bestemt deg på forhånd for at du ønsker å ta knekken på høydeskrekken.

Jeg har stor tro på deg! Du kan få til utrolig mye. Når "høydetrollet" hvisker deg i øret for å få deg ut av fatning, skal du klare å si: "Her er det jeg som bestemmer. Vekk med deg!"


"Sammen skal vi kjeppjage høydetrollene som står mellom deg og drømmene dine."



Kurset består av tre deler:


1) Samtale: Vi blir kjent og jeg skal lytte til det du forteller meg.


2) Innendørs høydetilvenning: Vi bruker buldre- og klatrevegger for å lære å mestre høyde.


3) Utendørs høydetilvenning: Vi skal på tur i frisk luft og nyte livet i høyden. Jeg velger turmål og utfordringer som passer deg. Målet er at vi skal ha en fin dag sammen og komme trygge og glade hjem til middag begge to.



Det er absolutt mulig å tilpasse kurset til dine ønsker.
Kom gjerne med innspill :-)


Klem - Christin

  • Av og til er det best å ta en prat: + 47 93 48 05 89




Til inspirasjon

lørdag 20. januar 2018

Tips for å ikke fryse på tur i vinter og kulde

Midtre Høgvagltind, Jotunheimen.
Riktig bekledning, bra utstyr og gode beslutninger underveis kan redde turgleden. Det er også avgjørende for sikkerheten, særlig i vinterfjellet hvor været skifter raskt. Her er mine tips for å ikke fryse på kalde dager. 

Jeg lenker til utstyr jeg er fornøyd med og bruker mye. Dyre klær er ikke nødvendigvis bedre enn rimelige, men jeg mener at det beste for både turgleden, miljøet og lommeboka er å velge kvalitet som holder lenge. 

Sist oppdatert 01.05.18

fredag 29. september 2017

Dekktreningsutstyr / dekktrening med Expedition Pro trekksele fra Fjellpulken


Dekktrening styrker musklene i rygg, rumpe, legger, lår, armer og mage. Du blir også sterkere mellom ørene. Kjøp dekkutstyr til inntekt for klinikken i hjembygda mi i Uganda. Og bli gjerne med på dekktrening i Østmarka!


Utstyrspakken inkluderer:
  • Trekksele: Fjellpulken Xpedition Pro forsterket pulksele (verdi 1399 kr). Dette er en solid, anatomisk, forsterket sele som tåler tung last. Ekstra god polstring for hofte og rygg. Brede skulderremmer, samt brystreim. Gir svært god fordeling av trekkbelastningen. Selen er også ypperlig til å dra tung pulk, barn på akebrett, slappe kjærester...ja, nesten hva som helst :-)
  • Tau med strikk som demper harde rykk
  • 2 bildekk med ferdigmonterte bolter og kroker

fredag 13. mai 2016

Randonee-ski: Tips og råd til nybegynnere

“Randonee” høres jo veldig avansert ut. Utstyret er ofte avbildet på unge, spreke folk som beveger seg bratt opp og ned fra høye fjell. I forbindelse med randonee snakkes og skrives det også mye om snøskredfare og ulykker. Mange forbinder nok skiformen med høy risiko, vanskelighetsgrad og kost. 

Jeg er ikke helt enig i den vurderingen. Randonee gjør det enklere og tryggere å gå de litt brattere, spektakulære fjellturene utenfor løyper og tråkk. Med randonee går du lett opp og kjører stødig ned igjen. Du slipper dyre heiskort og utstyret holder lenge.

Les alle Christins tips om randonee og hva man som nybegynner bør tenke på (turjenter.no)


torsdag 13. august 2015

Pakkeliste for overnatting under åpen himmel i fjellet

Uranostind, sydtoppen
Praktisk og detaljert A-Å pakkeliste for deg som skal overnatte under åpen himmel høst, vinter, vår. Ta høyde for at nettene kan bli kalde tidlig eller sent på sommersesongen. I høyfjellet kan snøen falle allerede i juli/august. Jo kaldere netter, jo varmere sovepose og tøy trenger du.


Oppdatert 14.07.18


tirsdag 21. april 2015

Pakkeliste for topptur på randonee-ski

Dette er en anbefalt pakkeliste for deg som skal på topptur med randonee-ski. Skal du på nybegynnertur med Christin og Bjørn, ønsker vi at du har med alt på pakkelisten.

NB: Det som står merket med stjerne (*) er valgfritt. Har du som nybegynner tilgang til skredsøker og søkestang, anbefaler vi at du tar med dette. Hjelm og spade MÅ alle nybegynnere ha med som et minimum.


Sist oppdatert 01.05.18


  • Tenk lavest mulig vekt på skiutstyr, bekledning og sekk
  • Dyrt utstyr er ikke nødvendigvis bedre enn rimelig, men det er best både for miljøet, lommeboka og turgleden å velge kvalitet som holder. Kjøp gjerne brukt på finn.no


mandag 8. september 2014

Uranostind i Jotunheimen: Himmelseng under stjernene.

- Det hadde vært morro å overnatte på toppen!

Vi har vært på Uranostind før. Vi har klatret sydryggen og gått over breen, sommer og vinter. Uranostind (2157m) ligger i Vang i Valdres, nærmere bestemt Jotunheimen. Noen 2000-metertopper er det greit å være ferdige med. Med Uranostind er det annerledes. Det er en magisk og spektakulær topp vi stadig vender tilbake til.