mandag 4. mai 2015

Randonee-tur for nybegynnere på Leirvassbu

Randonee-ski. Avanserte greier, tenker nok mange. Bilder av unge menn som leker med døden i bratte fjellsider flimrer forbi. Kan dette virkelig være noe for nybegynnere og folk som aldri har gått på ski i fjellet før?

- I aller høyeste grad! Det er jo bare ski. GENIALE ski som ikke koster mer enn en sykkel. Det er det verdt! Vi inviterte på Facebook til "randonee-tur for nybegynnere ved Leirvassbu" i Jotunheimen.


Blinddate med nesten 40 deltakere
- Det har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg sikkert, sa Pippi Langstrømpe. At så mange tenkte som Pippi denne 1. mai-helgen var overraskende og veldig morro! På tunet foran Leirvassbu krydde det av folk - og jeg ante ikke hvem av dem som skulle på tur med meg! Jeg tuslet rundt og spurte "skal dere på tur med Christin"? Det var det nesten 40 stykker som skulle!

- Jeg møtte deg på T-banen, sa en ung mann. Da husket jeg det; en dag på vei hjem fra jobb overhørte jeg at en kar sa til en annen: "Det er så dumt at det er så lite snø. Det blir vel ikke mer ski på meg". "Da er det jo bare å dra til fjells", sa jeg, og dermed gikk praten. Kristoffer begynte å følge Et eventyrlig år på Facebook, og da invitasjonen kom var han klar for sitt første rando-eventyr.



Midtre Høgvagltind (2066 m)
En stor flokk beveget seg som en lang orm over Leirvatnet. Vel oppe ved breen spiste vi lunsj og deretter startet stigningen til toppen. Været var fantastisk, og jeg tror bildene taler for seg selv:

På vei over Leirvatnet






















På toppen av Høgvaglbreen med Kyrkja i bakgrunnen



























Flink jente: 13 år og første tur på randonee!

Glade mennesker på toppen!

Kos er obligatorisk på fjelltur!

Ruta fra Leirvassbu til Midtre Høgvagltind (manuelt tegnet inn - ikke 100 % nøyaktig)



Surtningstinden (1997 m)
Dagen etter gikk turen til Surtningstind, en nydelig topp med flott nedkjøring. Faktisk så fin at noen gikk opp en gang til for å nyte puddersvingene. Fra Surtningstind valgte noen å følge Bjørn og Henrik Vold Nilsen til Storebjørn; en krevende tur som gikk kjempefint!


Casper på vei...aldri lei :-)

"Mange bekymringer har jeg hatt...og få sorger har det blitt", sa Yvonne

Nydelige svinger ned fra toppen



Ruta til Surtningstind (manuelt tegnet inn - ikke 100 % nøyaktig)

























a
a
Til inntekt for Mitandi i Uganda
Hjembygda mi heter Mitandi og ligger i Månefjellene i Uganda. Her driver vi skole- og helseprosjekter på dugnad med 0 kr i administrasjon. Randoturen var gratis, men hvis du vil gi oss litt drahjelp på Mitandi blir vi veldig glade. Les mer på Mitandi.com




Lenker





Gjennomfør drømmene. Det er ikke tanken som teller.
- Å leve er å ha drømmer og prøve å gjøre dem til virkelighet. Jeg kommer ikke til å oppnå alle drømmene mine, men jeg skal ha det gøy underveis. Det kan føles usikkert å la drømmene spire og gro fritt, men det er sånn jeg vil leve. Jeg vil ta de mulighetene som kommer og inspirere andre til å gjøre det samme. Jeg vil være tro mot mitt eget hjerte og omgi meg med folk som inspirerer meg til å tørre. Det er ikke tanken som teller!



 @christinden på Instagram:

4 kommentarer:

  1. Hurra for dokke 2!! En fantastisk tur til Midtre Høgvagltind som eg aldri kjem til å glemme! Min 4 gang på randonee, og egentlig litt livredd kvar gong. Men supre forhold og et supert valg av tur som gav mestringsfølelse :-) Har faktisk blitt bitt sånn av opplevelsen, at eg har bestilt meg rom til 1. mai neste år også..... Tusen takk dokke 2 <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempemorro at du ble med! Håper vi sees igjen :-) Christin

      Slett
  2. Takk for en fantastisk fin og opplevelsesrik tur:-)
    Yvonne Fosser

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at jeg fikk ta deg med tilbake til fjellet. Det føltes veldig meningsfullt for meg :-)

      Slett