tirsdag 17. mars 2015

Utejenter på eventyrlig skogstur i Østmarka

Elisabeth Lau-Henriksen og Dina bor ikke langt unna oss, så det var naturlig å invitere på tur. Som sagt, så gjort. Første lørdag i mars ruslet to små og to store utejenter innover i Østmarka med sekkene fulle av overnattingsutstyr og god mat.

Man trenger ikke alltid gå så langt for å kose seg i frisk luft. Skogen rett ved oss er full av fine steder. Dessuten blåste det mye, og vi måtte finne et sted med bra ly slik at vi kunne tenne bål. 




Nila klatremus
Nila (6) og Dina (8) fant tonen og drev med sitt mens Elisabeth og jeg fyrte bål, satte opp telt og danderte vindsekker i lyngen. Elisabeth kjørte en avansert, velduftende menyvariant, mens Nila og jeg kjørte på med pølser og andre godbiter. Joda, jeg har litt å lære når det gjelder kokkelering på tur...

Vi kjørte klatrekurs i trærne og rede-bygging i lyngen. Mange fine øyeblikk! Et av de beste var da Dina snudde seg mot meg på stien, så meg dypt inn i øynene og sa med stort alvor: "Naturens kraft er stor". Hun har helt rett. Naturen gjør at det skjer noe med oss, både fysisk og mellom ørene. Jeg har det aller best når jeg får bevege meg ute i frisk luft.

Et annet gyldent øyeblikk var da Nila skulle legge seg og vi leste bok i teltet. Satt tett inntil hverandre og Nila hvilte hodet på armen min. Hun ble tyngre og tyngre i kroppen. Til slutt og hvisket hun: "Mamma, øynene mine er så tunge". Et minutt senere sov hun som en stein og jeg la henne forsiktig ned i den myke dunposen. Røde kinn og et fornøyd smil om munnen. Jeg brettet opp hele langsiden på teltet slik at det ble som en gapahuk. Deilig!

Dina og Elisabeth med vindsekker og soveposer

Elisabeth og jeg rigget oss til med liggeunderlag, vindsekker og dunpose under ei furu. Det var bål, mørk sjokolade, god drikke og hyggelig prat til langt på natt. To friluftsdamer har mye å snakke om!

Takk for turen, jenter! Jeg håper det blir mange flere :-)



Nila og jeg lå i telt. Smart "gapahuk"-løsning når det blåser og man er forkjølet :-)






























Bålkos





























Sovehjerte




























Dina Lau-Henriksen (8) og Nila Oldebråten Tjomsland (6)



1 kommentar:

  1. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlett