mandag 8. september 2014

Uranostind i Jotunheimen: Himmelseng under stjernene.

- Det hadde vært morro å overnatte på toppen!

Vi har vært på Uranostind før. Vi har klatret sydryggen og gått over breen, sommer og vinter. Uranostind (2157m) ligger i Vang i Valdres, nærmere bestemt Jotunheimen. Noen 2000-metertopper er det greit å være ferdige med. Med Uranostind er det annerledes. Det er en magisk og spektakulær topp vi stadig vender tilbake til.

Christin på Uranoseggen

Ord som "hadde vært" eller "skulle vært morro" er uttrykk for drømmer folk går rundt og ruger på. Å leve er å ha drømmer og prøve å gjøre dem til virkelighet! Jeg hadde en drøm om å sove på toppen av Uranostind. Det var på tide å gjennomføre.

Uranosbreen i midten. Uranostind til venstre. Sagi i midten. Langskavltind til høyre.
- Bjørn, det hadde vært kult med en natt på Uranostind i 40-årsgave! Vi har noe felles, Bjørn og jeg. Det er gleden over å være ute i fjellet. Ikke haste av gårde med skylapper på, men ha tid til å nyte gyldne øyeblikk underveis. Mange gyldne øyeblikk blir til eventyrlige år!

Helgen var fastsatt og vi kom oss av gårde. Første stopp var hytta i Rysndalen - et herlig sted mellom ville fjell hvor vi nettopp har hatt et eventyrlig friår. I området ved hytta har vi vært ute hver dag i all slags vær gjennom et helt år. Det har vært toppturer, bærplukking, fjellpulk, randonee-ski i Jotunheimen og sauesanking. Sola var på vei ned bak Mjellknapp da vi svingte inn på tunet. Noen sauer spratt opp fra trammen. Det var herlig å komme hjem.

Koldedalen

- Det er stor forskjell på å fungere som menneske og å være bevisst at det er akkurat nå du lever.

Morgenen etter kjørte vi innover i Koldedalen. Den hullete veien var reparert med grus og pukk, så det gikk som en drøm. Et sted ved elva er det herlig å bade, spise blåbær og knerte noen brødskiver. Så da gjorde vi det.

Ved bommen parkerte vi og gjorde oss klar til å følge oppover på venstre side av elva. Sekkene var litt tunge, men vi hadde god tid. Der har du èn av fordelene med å legge seg ut under åpen himmel - det er ikke noe stress. Man skal ikke rekke middag på en hytte, eller en båt som legger fra kai. Det er bare èn ting som gjelder: Å være ute. Ta tid til å se seg rundt og reflektere over livet og naturens små gleder mens man går.

Fjellduken / jervenduken

Kos i Jervenduken :-)
En annen åpenbar fordel med å ligge under åpen himmel er at fjellduken King size er så grei å ha med å gjøre. Det tar null tid å slenge den på bakken og stappe liggeunderlag og soveposer inni. Den er fòret og gir god ly mot vind og kulde. Du ligger i lyng eller snø og har unik nærhet til naturen. Det er en fantastisk følelse å ligge "med nesa i sky" og kikke på stjernene til du sovner. Bjørn og jeg møttes i en jervenduk på Smørstabbreen for mange år siden. Posen har fulgt oss videre i tykt og tynt. En annen kul ting er at posen er kamuflasjefarget. Ønsker du ikke å bli sett, er det null problem å se ut som en stein. Det er bare å ligge stille. Folk kan gå forbi på 20-30 meters hold uten å ane at du er der. En gang la vi oss til å sove på toppen av Glittertind. Vi våknet av rare lyder. Da vi stakk hodene ut sto det 20-30 dansker rundt oss og så rart på denne merkelige "dingsen".

Tilbake til Koldedalen. Jeg ble stående og se på Falketind og Hjelledalstind som vokter hver sin side av denne vakre dalen. Tunge tanker sèg ut av hodet og løste seg opp i den klare høstluften. Arne Ness' ord kom listende: "Det er stor forskjell på å fungere som menneske og å være bevisst at det er akkurat nå du lever". Det er veldig godt sagt. Men akkurat som jeg sto der og tenkte ble tankerekken avbrutt av en høylytt kraftsalve:

- Det er for sent å henge seg når man har passert tregrensen.

Stemmen bar godt i det åpne landskapet. Jeg knakk sammen i latter og snudde
Arild Brakstad
meg. Der sto en diger brande med et skøyeraktig smil i et skjeggete ansikt. En lavvu sto like ved. Vi begynner å prate, og får vite at Arild Brakstad bruker fjellet som egen-terapi. Han holder faktisk foredrag, hvor han forteller om hvordan angst og tvangstanker kan overmanne ens liv - og hvordan dette kan snus til en skapende kraft ved å omfavne selv de mørkeste tanker og følelser. -
Har man evnen til å forestille seg noe fantastisk forferdelig, så har man også evnen til å forestille seg noe forferdelig fantastisk, sier Arild.

Vi ble utrolig inspirert av å snakke med Arild. Så inspirert at vi faktisk glemte igjen isøksene og måtte gå tilbake for å hente dem etterpå. Men vi hadde jo god tid. Resten av turen innover mot Uranosbreen ble vi gående og snakke om sånne ting som setter livet i perspektiv. Før vi visste ordet av det var vi fremme. På med stegjern og klatreseler.

Uranosbreen

Isbreer er helt konge. De gjør veien til toppene enklere - man kan spasere over dem. De er også gamle og mektige og lever sitt eget liv der de siger sakte og uforstyrret over grunnen. Nede i dypet renner det elver som ingen har sett. Det er rart å høre dem buldre langt under oss. Breen er overstrødd av små lemen-lik. Selv om breer er vakre, er de også fulle av møkk og bakterier. Drikk aldri vann som kommer fra en isbre! Og gå aldri ut på en isbre uten rett utstyr og kunnskap. I tillegg til vanlig breutstyr, er RescYou fra Mammut å anbefale. Om du selv eller en i følget skulle være uheldig å falle ned i en bresprekk, er RescYou et bra vektøy til å gjennomføre en rask redning.

Uranostind - 2157 m

Uranostind er en makeløs, spektakulær fjelltopp sydvest i Jotunheimen. De nærmeste 2000-metertoppene er Falketind, Stølsnostind, Slingsbytind, Sagi og Langskavltind. Utsikten mot Hurrungane er så vakker at den er til å grine av! Uranostind kan klatres via sydryggen eller bestiges via nordryggen. Nordryggen er en nydelig skitur om vinteren. Randonee anbefales! Du kan være med på guidet tur til Uranostind fra DNT-hytta Fondsbu eller fra Eidsbugarden Hotel.

Bjørn vinker fra "Himmelsengen" på Uranostind.

Kveldskos på Uranostind med Falketind og Stølsnostind i bakgrunnen.

Eggen på Uranostind er luftig og utrolig flott. Vi ruslet forbi toppvarden og ut på tuppen litt lengre syd. Her er utsikten på sitt aller beste. Med hjelp av isøksene ble det etter hvert akkurat plass nok til at to personer kunne legge seg ned ved siden av hverandre. "Himmelsengen" hadde vi en vidunderlig, eventyrlig natt under stjernene:

Film fra himmelsengen på toppen av Uranostind

Christin koser seg i himmelsengen...

Bjørn i himmelsengen...

Bruk Norge!

En perfekt tur ble rundet av med kos i lyngen og utsikt mot Falketind. Jammen er vi heldige som har Norge. Maken til land skal man lete lenge etter! Tenk at slike flotte fjell finnes bare 4 timer unna Oslo...

Bruk Norge som ekspedisjons- og ferieland! Vi har reist jorda rundt, men Norge er best. Her har vi fjell, skog, strender, fjorder, årstider, kystliv og fantastiske bygder med spennende folkeliv. Bruk #SelgNorge på Instagram. I Norge er det godt å være.

Fjellkos under Falketind

"Å leve er å ha drømmer og prøve å gjøre dem til virkelighet. Vi kommer ikke til å nå alle drømmene våre, men vi skal ha det gøy underveis. Det kan føles usikkert å la drømmene spire og gro fritt, men det er sånn vi vil leve. Vi vil ta de mulighetene som kommer og inspirere andre til å gjøre det samme. Vi vil være tro mot våre egne hjerter og omgi oss med folk som inspirerer oss til å tørre."