torsdag 10. april 2014

Ultimate Hoody Women - Windstopper-jakke fra Mammut


Jeg har gått mange turer i fjellet vinterstid. Det har vært toppturer, overnatting i telt på isbreer og herlig tinderangling i Jotunheimen. Skall-jakkene har utelukkende vært i GoreTex. "Alle" har jo det, og inntil nylig mente jeg selv at disse jakkene var best under alle slags forhold.

Nå vet jeg bedre. GoreTex-jakker puster generelt dårlig! Man blir svett nesten uansett hva man har under. Dette gjør at man fryser mer når man stopper opp for å spise etc. Jakkene er også svært dyre - du må beregne 5-6000 kr bare for jakka. Sist, men ikke minst inneholder GoreTex svært miljøfarlige stoffer. Ultimate Hoody har vist at det finnes bra alternativer.



I løpet av vårt eventyrlige år i fjellet har vi testet både klær og utstyr. Hittil har vi ikke gått ut med mye omtale av utstyr. Vi har ønsket å konsentrere oss mest om tur og mindre om PC. Vi har også ønsket å teste produktene godt under forskjellige værforhold og i ulike natursettinger. En ting er å tusle opp og ned fjellet med Fjellpulken. Noe annet er det å holde seg på beina på toppen av Vennisfjell når vestavinden kommer i kast på 20 m/s og temperaturen ligger på 15-20 minusgrader. Da kjenner du på kroppen hva som fungerer og hva som ikke gjør det.


Ultimate Hoody Women Windstopper-jakke fra Mammut

Jeg var litt skeptisk da jeg dro på meg jakka for første gang. Ville den virkelig holde vinden ute? Var hetta bra nok i sterk vind - og ikke minst: Pustet den bedre enn GoreTex-jakkene mine?

GoreTex-jakkene har blitt hengende på kammerset siden jeg dro på meg Ultimate Hoody. Jakka er testet i all slags vær - i sterk vind med kulde på topptur, i mildvær ved hytta og når jeg drar pulk i snødrev opp dalsiden. Jakka puster glimrende og har bra lufteåpninger under armene. Med Brynje-netting under blir jeg mye mindre svett enn med vanlig GoreTex! Jakka passer ypperlig for vårskiturer i fjellet og takler vinterturer med mye vind og bra med snø. Jakka er ikke konstruert for striregn, så da bør du ha med backup i sekken. Men det må man jo stort sett ha med uansett, med mindre man er på vei til ei hytte med tørkemuligheter. Da er det ikke så farlig.

Jakka er dessuten billig - den koster en tredjedel av prisen til de dyreste GoreTex-jakkene. Det er også godt å gå på tur og vite at plaggene du har på deg ikke inneholder miljøskadelige stoffer.

Er det skikkelig kaldt og du skal på tøffere/lengre turer i vinterfjellet vil jeg anbefale bomullsanorakk i kombinasjon med ull - ref. Børge Ousland.


Elsker bra utstyr

Vi elsker bra utstyr og gode turklær. På kammerset rensker vi stadig opp i hyllene. Hvorfor fylle opp med med ting man verken trenger eller har glede av? Vi kommer til å bruke mer tid fremover på tips om klær og turutstyr. Fordi vi bruker det selv og vet at det funker. Turopplevelsen BLIR bedre med bra utstyr. Og det dyreste er ikke alltid best. Sånn er'e bare.


Fjellhilsen fra
Christin Oldebråten



Jakke-test i sterk vind. Den funker!



Oppoverbakke i sol uten å svette seg helt ut...

Ultimate Hoody Women Windstopper-jakke fra Mammut

2 kommentarer:

  1. Takk for gode tips! Brynje-ulla og Mammut-jakka virkar utruleg gode!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding, Ingebjørg :-) Brynje-ull er det beste som finnes under skall. Mammut har mye bra!

      Slett