torsdag 9. januar 2014

Første dag i fjellet - januar 2014

Vi har vært i lavlandet og feiret nyttår. Det regnet da vi kom og regnet da vi dro. Takk og pris - vi er tilbake på fjellet!

Randi Ødegården fra Vang i Valdres har dratt en pulk før. 23 år gammel gikk hun Norge på langs på ski. Nå jobber Randi i fjøset hjemme på gården. Ikke bare fordi faren har skadet armen - men fordi hun liker det. Om kveldene drar dama bildekk langs veien, spiller innebandy eller koser seg med håndarbeid. Og snart skal hun på langtur igjen. Nå står hun smilende ved bommen for å hjelpe oss opp til hytta med tre fjellpulker. - Du kan ta brettet, sier jeg. Ingen protester. Men midt i bakken kommer kommentaren jeg var forberedt på: - Dette var veldig lett altså. Jeg kunne godt hatt mer oppi!

Tre Fjellpulker glir sakte oppover fjellsiden i natten. - Går det bra, Nila? Du fryser vel ikke? Jeg skimter omrisset av hodet til veslejenta mi. - Neida, mamma, det går bra. Jeg kjenner hjertet dunke. Endelig fjell igjen!

Vi har brukt denne første dagen på fjellet i 2014 til å nyte og finne roen. Vi gravde frem vannhullet i bekken og spadde opp en 1 m dyp sti bort til dassen. Bjørn designet sitte-sofa i snøen til en forestående grill-fest. Men først sto vi på ski nedover store snøfonner med harespor på. Bjørn tok rando-skiene opp til Belgjinøse og kjørte nydelige svinger ned igjen til hytta. 

Det er natt. Jeg tar på dunjakke og går ut i månelyset. Blir bare stående og se. Kvelden er helt magisk. Jeg ser snøkledde fjelltopper i alle retninger. Det er som om fjellet omfavner meg og ønsker velkommen tilbake. Stjernene skinner om kapp og vinden som pleier å blåse fra vest er borte. Et ensomt skispor leder opp i fjellet. Bjørns tur tidligere i dag. Over skisporet ser jeg et bredt tråkk etter hundrevis av reinsdyr. - De skal helt til Etnefjell via båtskard og Yddin, fortalte reingjeter Knut Kampesveen tidligere i vinter.



Jeg ser reinsdyrene for meg der de bølger over fjellet i måneskinn. Nå fortsetter eventyret. Til stede her og nå. I morgen skal jeg på ski.

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Helt tilfeldig leste jeg om dere i et Norsk Ukeblad i dag...Team Tjomsland stod det på jakka til ei lita jente som tydeligvis hadde flyttet til fjells med foreldrene sine...Bjørn Tjomsland? Han er fra Søgne? tenke...tenke... jovisst er han det, kjennte deg igjen fra ungdomsskolen og jobben min!...så da måtte jeg lese hele stykket. Veldig gøy å lese om dere. Mennesker som drømmer, og tør å gjøre noe med drømmene. Jeg er overbevist om at dette er den beste investeringen dere noen gang har gjort...dere kommer aldri til å få så mye igjen for en avgjørelse... om ikke dere tar flere liknende avgjørelser...det kommer dere nok til å gjøre etter dette :) Det gleder meg at dere gir jenta deres denne opplevelsen og livserfaringen. Hun kommer til å få med seg mengder av opplevelser og erfaring hun kan bruke senere i livet. Lykke til videre på fjellet...og vit at det sitter en Søgnegutt i et fjøs i Birkenes kommune og misunner dere...men han gleder seg også på deres vegne :)

    Frode BS

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Frode! Vi er mest på tur og har ikke brukt denne bloggen så mye...hittil. Nå sitter vi og blar i det vi har skrevet og der så vi din kommentar :-) Takk for veldig hyggelige ord! Vi skal prøve å finne deg på Facebook og holde kontakten...mvh Bjørn & Christin

      Slett